Mijn HollandWoont
-
Dit is je persoonlijke portaal met informatie en inzicht over je hypotheek en bijvoorbeeld bouwdepot.
Op Mijn HollandWoont:
- Heb je een goed overzicht van je hyptheek.
- Kun je bouwdepotdeclaraties indienen.
- Los je extra af en berekenen je wat dat doet met je maandlasten.
- Bekijk je hoeveel je zonder vergoeding extra mag aflossen.
- Download je je jaaropgave.
- Regel je rentemiddeling.
- Kies je een nieuwe rentevastperiode. (deze optie zie je alleen 3 maanden voor je hiervoor in aanmerking komt)
- Kies je voor een andere aflosvorm.
- Vraag je een aflosnota aan.
- Wijzig je gegevens zoals je bankrekeningnummer, je telefoonnummer of e-mailadres.
Om gebruik te maken van Mijn HollandWoont moet je je registreren met een registratiecode. Deze registratiecode ontvang je per post thuis en is beperkt geldig.
-
Je ontvangt van ons een registratiecode om in te loggen, zodra je lening bij ons is geadministreerd. Over het algemeen is dit ongeveer 10 werkdagen nadat je bij de notaris bent geweest. Je ontvangt deze code per post.
De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig. Is je registratiecode verlopen? Dan kun je eenvoudig een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm van Mijn HollandWoont te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
Je kunt een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
-
Heb je nog geen persoonlijk account? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop Registreren. Je ontvangt de registratiecode per brief thuis. Daarna kan je jouw eigen account aanmaken.
De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig. Is je registratiecode verlopen? Dan kun je eenvoudig een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm van Mijn HollandWoont te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
Je kunt een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
-
Klik bovenaan deze pagina op Mijn HollandWoont. Voer je emailadres en wachtwoord in. Nadat je op inloggen hebt geklikt ontvang je op je mobiele nummer een sms met daarin een code. Als je deze code invoert in het inlogscherm, dan kun je inloggen. Heb je nog geen HollandWoont account, maar wel een HollantWoont hypotheek? Kies dan voor registreren.
-
Je kunt je wachtwoord wijzigen door in Mijn HollandWoont te kiezen voor Mijn lening en vervolgens Persoonlijke gegevens.
-
Wanneer je je wachtwoord vergeten bent, kies dan op de inlogpagina van Mijn HollandWoont voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg de aangegeven stappen.
-
Als je nog in het bezit bent van je oude telefoonnummer, dan kun je je telefoonnummer wijzigen in Mijn HollandWoont. Ga hiervoor, nadat je bent ingelogd, naar Mijn lening en vervolgens naar Persoonlijke gegevens. Als je niet meer in het bezit bent van je oude telefoonnummer, neem dan contact met ons op. Wij zullen dan je telefoonnummer aanpassen in ons systeem en je een nieuwe registratiecode toesturen, zodat je je opnieuw kunt registeren met je nieuwe telefoonnummer.
-
Als je je wachtwoord nog weet, dan kun je inloggen in Mijn HollandWoont met je oude emailadres en wachtwoord. Na inloggen kun je je emailadres aanpassen. Ga hiervoor naar, nadat je bent ingelogd, naar Mijn lening en vervolgens naar Persoonlijke gegevens. Als je je wachtwoord niet meer weet, neem dan contact met ons op. Wij zullen dan je emailadres aanpassen in ons systeem en je een nieuwe registratiecode toesturen, zodat je je opnieuw kunt registreren met je nieuwe emailadres.
Je hypotheek
-
Je kunt de hoogte van je lening eenvoudig bekijken op Mijn HollandWoont. Hier vind je ook zaken zoals je rente en eventuele maandelijkse aflossing.
-
Wij schrijven de rente en alle andere bedragen die horen bij je hypotheek af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt de rente per maand achteraf. Zorg daarom dat je voldoende geld op je bankrekening hebt. Kunnen we het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je dan moet doen. Weet je dat er op de dag waarop wij de bedragen afschrijven niet voldoende geld op je bankrekening staat? Bel dan naar Team HollandWoont. We kunnen dan een betaalafspraak met je maken. Dit voorkomt dat je een brief van ons ontvangt.
-
In je persoonlijke portaal, Mijn HollandWoont, kan je gemakkelijk zelf het rekeningnummer wijzigen.
-
Het is mogelijk een huis te financieren met een HollandWoont hypotheek als je een studieschuld hebt. Het bedrag dat je maandelijks moet betalen om je studieschuld terug te betalen, wordt in mindering gebracht op het bedrag dat je maandelijks verantwoord kunt lenen voor je hypotheek. Daardoor kun je minder lenen.
-
Ja dat kan, maar niet in alle gevallen. Je mag je overwaarde gebruiken om je hypotheek te verhogen voor een verbouwing. Of je kunt je overwaarde gebruiken om je ex-partner uit te kopen bij een scheiding. Ook kun je het inzetten voor de afkoop van erfpacht of voor het aflossen van een bestaande SVn starterslening. Maar je mag je overwaarde niet gebruiken voor consumptieve doelen. Bijvoorbeeld het kopen van een camper of nieuwe auto of een verre reis.
-
Stuur een email naar hallo@hollandwoont.nl waarin je aangeeft wat je oude en je nieuwe hypotheekkantoor is. En geef aan dat je wilt wijzigen.
-
Bij een scheiding moet een hoop worden geregeld en dus ook de hypotheek. Op wie z'n naam staat het huis? Wat is de waarde van het huis? Lees hier meer over een hypotheek na scheiding. Ook vind je hier het formulier dat je moet invullen om alles te regelen.
Bouwdepot
-
Ga je een bestaande woning verbouwen of nieuwbouw kopen, dan kun je gebruikmaken van een bouwdepot. Bij het afsluiten van een hypotheek, kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot laten zetten. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. Het moet wel een verbouwing zijn die waarde toevoegt aan je huis. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van je woning voor en na verbouwing. Als je gebruikmaakt van een bouwdepot kan je altijd in Mijn HollandWoont facturen van bijvoorbeeld je aannemer indienen. Bij het insturen kan je aangeven of het bedrag aan jezelf of aan de leverancier moet worden overgemaakt.
Wanneer kan ik gebruikmaken van mij bouwdepot?
Je kunt gebruik maken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de door jou getekende akte hebben ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en de instructies om Mijn HollandWoont te activeren. Via Mijn HollandWoont kun je eenvoudig gebruikmaken van je bouwdepot en declaraties indienen.
Hoe lang is een bouwdepot geldig?
Ga je een bestaande woning verbouwen? Dan is je bouwdepot maximaal 9 maanden geldig. Koop je een nieuwbouw woning? Je bouwdepot is dan 24 maanden geldig. Je kan in beide situaties je bouwdepot met maximaal 6 maanden verlengen. Je ontvangt alleen geen vergoeding meer over het openstaande bedrag in het bouwdepot.
-
Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn HollandWoont. Ook kan je hier het overzicht van je bouwdepot inzien en terugkijken welke rekeningen je al ingestuurd hebt. Goed om te weten: declareer je online via Mijn HollandWoont dan kunnen we je declaratie sneller verwerken. Wil je geen gebruik maken van Mijn HollandWoont? Dan kun je papieren declaratieformulieren aanvragen die je per post ontvangt. Neem hiervoor contact met ons op.
-
- Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuur-adres gelijk zijn aan het onderpandadres (bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn).
- Op de factuur moeten de handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer van het bedrijf staan dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd.
- De factuur moet voorzien zijn van een specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden/gebruikte materialen (als in de factuur wordt verwezen naar een offerte stuur deze dan ook mee).
- De factuurdatum moet na de aanvraagdatum van de hypotheek liggen.
- Bij een offerte of orderbevestiging moet het betaalbewijs worden meegestuurd om uit te kunnen betalen.
Heb je een aankoop gedaan/werkzaamheden laten doen door een bedrijf buiten Nederland, dan zijn er naast de bovenstaande punten nog een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden:
- Het bedrijf moet een Nederlands bankrekeningnummer hebben anders moet je deze factuur eerst zelf betalen. Daarna kan je deze factuur met een betalingsbewijs als bijlage bij je declaratie meesturen en aangeven dat we deze declaratie aan jou moeten betalen.
- Er moet een duidelijke (leesbare) gespecificeerde factuur worden meeverzonden.
- Alleen facturen in het Engels of Duits worden geaccepteerd en vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engels factuur ‘Invoice’.
-
Dit verzoek dien je in via Mijn HollandWoont. Onder het kopje Bouwdepot vind je de knop Verbouwplan wijzigen.
Waarom is mijn rubriekwijziging afgewezen?
Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50% van je rubriek hebt verbruikt. Wil je alsnog deze rubriek wijzigen? Dan is de kans zeer aanwezig dat we extra documentatie bij je moeten opvragen. Dit is per situatie afhankelijk. Zo kunnen we een aanvullende verklaring van de taxateur vragen. Je hebt namelijk geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing zou zijn. Op het moment dat je bepaalde werkzaamheden niet meer gaat doen of niet het volledige bedrag in de rubriek gaat gebruiken voor de bestemde werkzaamheden, kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. In die aanvullende verklaring wordt aangegeven door de taxateur dat de waarde niet lager zal zijn. O.b.v. deze verklaring gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je wijzigingsverzoek.
Wat is de status van mijn rubriekwijziging?
Bij het indienen van je rubriekswijziging via Mijn HollandWoont ontvang je na het afhandelen van je verzoek een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in je berichtenbox in Mijn HollandWoont. In het bericht lees je of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je wijzigingsverzoek 10 werkdagen in beslag neemt.
Hoe kan ik mijn rubriekwijziging annuleren?
Is je wijzingsverzoek nog niet beoordeeld en wil je deze annuleren, neem dan contact op. Dan zorgen wij dat het wordt geannuleerd.
-
Het kan zijn dat de factuur of de declaratie niet voldoet aan de gestelde voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in Mijn HollandWoont in de berichten inbox. Bij de vraag Waar moet een declaratie aan voldoen? vind je punten waar je rekening mee moet houden.
Bij het aanbieden van een aangepaste declaratie moet je een nieuwe declaratieverzoek indienen.
-
Als je een declaratie instuurt dan kan je aangeven dat dit je laatste declaratie is. Doe je dit niet? Dan stopt je bouwdepot automatisch als je deze helemaal hebt verbruikt of als de looptijd van het bouwdepot is verlopen. Is er nog geld over in je bouwdepot? Dan wordt dit automatisch van je hypotheekschuld afgetrokken.
Hypotheek aflossen
-
Als je de woning gaat verkopen, ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van te voren een schriftelijk verzoek. Als je de woning niet gaat verkopen, maar de lening gaat oversluiten of aflossen uit eigen middelen, dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van te voren een schriftelijk verzoek.
-
Als je de lening wilt aflossen uit eigen middelen (eigen geld, dus geen andere lening) dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen voor de gewenste aflosdatum een schriftelijk verzoek. Wij maken dan de aflosnota voor je op, zodat je weet welk bedrag je exact moet overmaken om de lening af te lossen.
-
Of je een boete moet betalen is van een aantal zaken afhankelijk, zoals de huidige stand van de hypotheekrente en de rente die je betaalt voor je lening. Ook kan de reden van aflossen invloed hebben op of je wel of geen boete moet betalen. Als u wilt weten hoeveel boete je moet betalen, dan kun je een proforma aflosnota opvragen. Dit is een vrijblijvende berekening die je een indicatie geeft van de hoogte van de boete op het moment van aanvragen. Je kunt de proforma aflosnota eenvoudig aanvragen via Mijn HollandWoont. Je hebt dan in de meeste gevallen al binnen een kwartier je proforma aflosnota in je berichten inbox.
-
Een proforma aflosnota is moeilijk woord voor een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:
- De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
- De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
- De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de proforma aflosnota beschreven.
- Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.
Een proforma aflosnota is een momentopname en je maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen. Als je besluit om de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang je van ons een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen als je op de afgesproken datum de lening aflost. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zullen de maandelijkse verplichtingen zoals rente worden stopgezet.
-
Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt dan stoppen de incasso's van de maandtermijn. Mocht de lening toch niet op de afgesproken datum worden afgelost, dan wordt de incasso weer aangezet. Bij de eerstvolgende incasso wordt dan ook een eventueel gemiste termijn geïncasseerd.
-
Als je de lening volledig afgelost hebt ontvang je van ons geen bevestiging. Op de eerstvolgende jaaropgave zie je dat het saldo van de lening op €0,00 staat.
Extra aflossen
-
Je kunt een extra aflossing op je lening eenvoudig zelf doen op Mijn HollandWoont. Nadat je bent ingelogd, vind je onder het kopje Aflossen de mogelijkheid tot Extra terugbetalen.
Wanneer je de extra aflossing via Mijn HollandWoont doet, kun je direct via iDEAL het af te lossen bedrag overboeken. Kun je geen gebruik maken van iDEAL, dan mag je het bedrag overmaken op het rekeningnummer waar ook de maandelijkse incasso naartoe gaat. Vermeld in de omschrijving het leningnummer of overeenkomstnummer waarop wilt aflossen.
-
Als wij de extra aflossing hebben verwerkt, ontvang je van ons de bevestiging. Hierin staat ook vermeld wat je nieuwe maandbedrag wordt. Wanneer je de extra aflossing indient via Mijn HollandWoont, krijg je direct een indicatie van je nieuwe maandbedrag. Het nieuwe maandbedrag wordt definitief berekend na verwerking van de extra aflossing.
-
Per kalenderjaar mag je 10 procent van het origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen.
Als je meer dan 10 procent extra wil aflossen, kan het zijn dat je een vergoeding moet betalen. De vergoeding kun je eenvoudig berekenen via MijnHollandWoont onder 'Aflossen' en dan 'Extra terugbetalen'. De vergoeding wordt berekend op basis van de AFM leidraad.
Je mag altijd 100% vergoedingsvrij terugbetalen met eigen middelen.
-
Als je extra hebt afgelost, ontvang je geen bevestiging dat wij het geld hebben ontvangen. Je ontvangt wel een bevestiging zodra wij de extra aflossing hebben verwerkt.
Jaaropgave
-
Elk jaar sturen we je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en van alle bedragen die je in het jaar hebt ontvangen. De jaaropgave bevat de fiscale gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.
-
Je jaaropgave staat klaar vanaf februari. Log in op Mijn HollandWoont om je jaaropgave te downloaden.
-
Maak je het extra bedrag over via een bankoverschrijving, dan moet je dit uiterlijk 12 december doen. Maak je het over via Mijn HollandWoont en gebruik je iDEAL, dan is 20 december de deadline. Bedragen die na deze tijd binnenkomen worden verwerkt op de jaaropgave van het nieuwe jaar. Let op: dit geldt alleen als je meer dan 210% van de maandtermijn van de hypotheek overmaakt. Maak je een kleiner bedrag over dan wordt dit na 30 dagen verwerkt.
Hypotheekadvies nodig?
Wij vinden het belangrijk dat je goed advies krijgt over je hypotheek. Daarom vraag je de HollandWoont hypotheek altijd aan via een hypotheekadviseur. De hypotheekadviseur is onafhankelijk, dus vrij om voor jou te helpen aan de beste keuze voor jouw situatie.
